Top 20 kampanii reklamowych 2011-2012

Jak dobrze wiadomo, w świecie reklamy dużo się dzieje. Z całego multum materiałów promocyjnych trudno wybrać te najlepsze, ale z pomocą przychodzą nam konkursy branżowe. Wiele z tych kampanii na pewno widzieliście w internecie, czy innych mediach. Mimo wszystko chcemy pokazać najlepsze i najciekawsze z nich. Chcielibyśmy przedstawić wybranych zwycięzców i wyróżnionych Outdoor Lions 2011-12 w Cannes.

1. Grand Prix: Coca Cola – Agencja: Ogilvy, Shanghai, China
Dwudziestoletni designer Jonathan Mak Long z Hong-Kongu zaprojektował dla Coca Coli ten wymowny minimalistyczny plakat. Przedstawia on znany biały pasek na czerwonym tle zamieniony w dwie ręce trzymające charakterystyczną butelkę.

2. Grand Prix: Mercedes-Benz – Agencja: Jung von Matt, Hamburg, German
Drugą nagrodę na przeglądzie outdoor wygrała agencja Jung von Matt za projekt “The Invisible Drive”. Projekt polegał na pokryciu Mercedesa diodami led i przy użyciu kamer stworzenie go niewidzialnym. To dość proste rozwiązanie dało zaskakujący efekt, który można zobaczyć na poniższym filmie.

3. Złoty lew: Norte beer – Agencja: Saatchi & Saatchi, Buenos Aires, Argentina
Miejsce trzecie zajęła agencja Saatchi & Saatchi z Argentyny, ze swoim pomysłem na piwo chroniące Cię przed paparazzi. A dosłownie chodzi o hi-techowy kubeł chłodzący, który po wykryciu tego, że ktoś robi zdjęcie, emituje błysk flesza. Dzięki temu wszyscy mają zapewnioną prywatność i mogą napić się piwa w spokoju, bez obaw, że znajomi znajdą ich na Facebooku, podczas gdy powiedzieli wszystkim, że są chorzy. Oczywiście lepiej zobaczyć niż poczytać:

4. Złoty lew: Camp Nectar Juice – Agencja: AGE Isobar, São Paulo, Brazil
Kolejny ciekawy przykład niecodziennego marketingu przedstawia agencja AGE Isobar z Brazylii. Firma wyhodowała owoce, które dorastały w specjalnych opakowaniach, przybierając ich kształt. Owoce dorosły wraz z logo firmy i zostawały rozdawane w hipermarketach jako materiał promocyjny.

5. Złoty lew: Eterna Cadencia – Agencja: Draftfcb, Buenos Aires, Argentina
Tutaj zdecydowanie oryginalny pomysł, wydanie książki zatytułowanej The Book That Can’t Wait czyli dosłownie Książka Która Nie Może Poczekać. Ale o co dokładnie chodzi? Książka została wydrukowana specjalnym tuszem, który po ekspozycji na światło słoneczne i przy styku z powietrzem nabiera daty ważności. Czyli po pierwszym odpakowaniu książki masz tylko dwa miesiące aby ją przeczytać, zanim jej zawartość dosłownie nie wyparuje. Idea? Przeczytaj książkę zanim będzie za późno!

6. Złoty lew: Monteith’s – Agencja: Colenso BBDO, Auckland, New Zealand
Agencja miała za zadanie zapewnić konsumentów, że ich napój cedrowy nie jest robiony z zagęszczonego soku, ale z prawdziwych owoców. Postanowili zrobić to wprowadzając projekt “gałązka”. Czyli wewnątrz losowych butelek pojawiają się gałązki, które utwierdzają, że produkt jest robiony ze świeżych owoców.

7. Złoty lew: Lego – Agencja: Serviceplan, Munich, Germany
Agencja stworzyła wielkie okrągłe organy z klocków lego do promocji Star Wars 3d. Zostało użyte tutaj ponad 20.000 klocków lego, keyboard i naprawdę dobry pomysł. Kampania ta wygrała również złoto w przeglądzie Promo and Direct. Zresztą polecam posłuchać i zobaczyć samemu tą wyjątkową realizację!

8. Złoty lew: Carlsberg – Agencja: Duval Guillaume Modem, Antwerp, Belgium
Tutaj zagranie psychologiczne. Jak ty zachowałbyś się wchodząc do sali kinowej pełnej groźnie wyglądających typków. A jak zachowałbyś się wchodząc tam na randkę z dziewczyną? Właśnie to chciał sprawdzić Carlsberg, okazało się, że większość wychodziła, ale na tych najodważniejszych czekała niespodzianka.

9. Złoty lew: TNT – Agencja: Duval Guillaume Modem, Antwerp, Belgium
Ta sama Belgijska agencja. W zwykłym miasteczku, w którym nic zazwyczaj się nie dzieje wstawiła podium z przyciskiem i napisem “Kliknij aby dodać dramatyczności”. Z ukrytej kamery zostały rejestrowane reakcje przechodzących ludzi. Gdy znalazł się ktoś na tyle odważny żeby nacisnąć przycisk czekała go niezła niespodzianka. Czyli jak znaleźć się w filmie akcji i zrobić niesamowitą kampanię!

10. Złoty lew: Coca-Cola – Agencja: Ogilvy & Mather, Sydney, Australia
Coca-Cola postanowiła spersonalizować swoje butelki i puszki. Wystarczyło umieścić imiona ludzi na nich, z tekstem podziel się z… Kampania zadziałała świetnie co nie dziwi ze względu na prosty pomysł.

11. Złoty lew: Western Union – Agencja: McCann Worldgroup, Mumbai, India
Bilbordy drogowe promujące szybkie transfery gotówki. Pokazują najbardziej znane twarze z walut świata, które wraz z przybliżaniem się do bilbordu zmieniają się w zupełnie inne. Mao Zedong (Chinski Yuan) staje się Królową Elżbietą II (Brytyjski funt). Abraham Lincoln (U.S. $5) staje się Królem Fahd (Saudi Riyal). Oraz Benjamin Franklin (U.S. $100) staje się Mahatma Gandhi (Indyjska rupia). Widać to na poniższym filmiku, niestety producent nie postarał się o dobrą jakość filmu i wygląda to jak kręcone żelazkiem, ale daje sobie głowę uciąć, że efekt na żywo musi być imponujący.

12. Złoty lew: Kit-Kat – Agencja: JWT, Mexico City
Kolejną pozycją jest reklama, która zaistniała zarówno na plakacie jak na bilbordzie. Obie z tych pozycji wygrały po złotym lwie. Głównym pytaniem jakie stawia Kit-Kat jest: Od czego potrzebujesz przerwy? Co myślisz o odpoczynku od swojego smartphona i nudnych konferencji? Najlepiej odpocząć od jednego i drugiego, co dość sugestywnie pokazuje ta kampania. Wszystkie skojarzenia z chrupiącym Kit-Katem są jak najbardziej zamierzone.

13. Złoty lew: JVC – Agencja: Draftfcb, São Paulo, Brazil
JVC’s GCPX10 camera może wydobyć zdjęcia full hd z filmów. To właśnie pokazują plakaty, w których widać jak wszystkie nieudane ujęcia są dosłownie w koszu, a tylko jedno jest wybrane. Kampania oprócz złota wygrała również brąz w innej kategorii

14. Złoty lew: LifeCycle – Agency: DDB, Singapur
Ta agencja wygrała dwa złote lwy, jednego srebrnego i jednego brązowego, za swoją kampanię. Dokładnie za reklamy zewnętrzne prezentujące krajobraz miejski stworzony z części rowerowych. Przesłanie reklamy to pędź przez życie na rowerze i wyjdź po za pudełko. Step out. Get a life. Get a cycle.

15. Złoty lew: Virgin Australia – Agency: Clemenger BBDO, Sydney
Wszyscy kochamy minimalizm. Ta agencja pokazała jak w prosty sposób wypromować loty z Australii do USA. Za swoje bilbordy wygrała Złotego lwa.

16. Złoty lew: Save the Children – Agency: Y&R, Mexico
Reklamy te dosłownie ilustrują cykl przemocy, z którego nie każdy zdaje sobie sprawę. W prosty sposób ilustrują hasło “siedemdziesiąt procent krzywdzonych dzieci krzywdzi w przyszłości – przełam ten krąg“. Nie dziwie się, że ta kampania została wyróżniona, jest to dosłowne wykonanie i trafiający przekaz.

17. Złoty lew: Maxam toothpaste – Agencja: JWT, Shanghai, China
Główne hasło tej kampanii to “Nie pozwól by osiedliły się zarazki”. W bardzo obrazowy sposób jest to pokazane na plakacie, w którym w środku zęba znajdują się ruiny. Myślę, że nie jedną osobę samo patrzenie na obrazki może przyprawić o ból zębów. Kampania wygrała również złotego lwa w kategorii reklam prasowych.

18. Grand Prix Press: Benetton – Agencja: Fabrica, Italy, 72andSunny, Amsterdam
Światowych liderów pokazano w tych wyzywających sfotoszopowanych zdjęciach, z jednym przesłaniem – brak nienawiści. Ta skandaliczna reklama wygrała Grand Prix w kategorii reklam prasowych.

19. Złoty lew: Amnesty Int’l – Agencja: Lowe Ginkgo, Montevideo, Uruguay
Ta mocna kampania zwraca uwagę na usankcjonowane morderstwo – czyli na osoby, które zaginęły w tajemniczych okolicznościach. Po przez porównanie dwóch zdjęć widać jak zmienia się sytuacja osób, które muszą żyć z zaginionym członkiem rodziny.

20. Złoty lew: Axe – Agencja: BBH, London
Wybuchowa moc przyciągania zilustrowana na tych potężnie przemawiających do wyobraźni plakatach. Axe jak zwykle lubi szokować i pokazywać, że z ich produktami żadna supermodelka Ci się nie oprze.

Tak prezentuje się top 20 najlepszych kampanii wybranych przez nas z festiwalu Cannes. Patrząc na nasz rynek reklamowy, brakuje niestety tak oryginalnych i kontrowersyjnych reklam. Najlepiej jest wzorować się na najlepszych, więc zachęcamy do odwagi w reklamie – może kiedyś to Was będziemy prezentować w tym zestawieniu!

tekst alternatywny